
Het bordspel Red Rising speelt zich af in een futuristische wereld gebaseerd op de boeken van Pierce Brown. In het spel ben je een van de ‘huizen’ en probeer je meer macht te krijgen door volgers te verzamelen. Is het Stonemaier Games gelukt om een spel te maken dat ook leuk is voor mensen die de boeken niet kennen? Ik vertel het je in deze review.

Speloverzicht
Red Rising is een handmanagement, combo-building spel voor één tot zes spelers. Je begint elk spel met een hand van vijf willekeurige kaarten met daarop verschillende karakters. Deze set aan kaarten verandert tijdens het spel door kaarten op één van de locaties te spelen en de kaartbonus te gebruiken. Daarna voeg je een nieuwe kaart toe aan je hand en krijg je een van de vier locatiebonussen of je trekt een kaart van de stapel.
- Jupiter: Ga een stap vooruit op de vloot track
- Mars: Krijg een helium token
- Luna: Krijg of houd de Sovereign (startspeler) token
- The Institute: plaats een invloed blokje op deze locatie

Het spel heeft in totaal 112 unieke karakterkaarten, gebaseerd op de boeken, verdeeld over de verschillende klassen. Elke kaart heeft z’n eigen bonus als je deze speelt op een locatie, ook heeft de kaart een basiswaarde en je kunt eventueel extra punten scoren aan het einde van het spel. Soms heb je een specifieke kaart nodig om deze bonus te activeren. Daardoor kunnen bepaalde kaarten aan het einde van het spel meer waard zijn.

Wanneer twee van drie overwinningsdoelen zijn behaald door één speler of wanneer alle doelen zijn behaald door verschillende spelers, eindigt het spel. De doelen zijn: een speler heeft 7+ helium tokens, een speler heeft 7+ invloed, een speler is op plek 7 of hoger van de vloot. Je telt dan alle punten op van de combinatie aan kaarten in je hand, plus de punten voor Helium, soevereiniteit, je vloot en je invloed. De speler met de hoogste score wint.

Eindoordeel
Je hoeft het boek niet van te voren te lezen om het bordspel te kunnen snappen, maar ik kan me wel voorstellen dat het leuk is om de relaties en verhoudingen tussen karakters te weten. Ik heb het boek intussen wel besteld en ik ben benieuwd hoe bepaalde dingen zijn verwerkt in het spel.
Voor Red Rising had ik de deluxe versie besteld en dat zorgt ervoor dat het spel er nog mooier uitziet met de metalen tokens en goudfolie op de kaarten. Ik vind het artwork tof gedaan en er is veel werk aan besteed, zeker omdat de kaarten allemaal uniek zijn. Het blijft iedere keer een tactische afweging of je een kaart in je hand houdt of uit je hand speelt en is het een uitdaging om de beste combinatie bij elkaar te krijgen. Dat brengt me bij het punt dat er heel veel verschillende kaarten kunt combineren. Maar dat maakt het ook lastig om die kaarten in je hand te krijgen, want niet alle kaarten komen op tafel. Het aanbod wordt beperkt gevuld, zeker met twee spelers.

Red Rising is makkelijk neer te zetten en het spelmechanisme speelt vrij vlot, maar je bent vrij lang bezig om de teksten op de kaarten te lezen. Daardoor is het niet een spel dat ik snel uit de kast pak. Ik had gedacht dat ik het heel leuk zou vinden om de kaarten met elkaar te combineren en je hand te optimaliseren, maar je hebt weinig invloed op het aanbod en je starthand kan al een groot verschil maken voor de winst. In het laatste spel dat we speelden verloor ik met 100 punten verschil (ik had 134 punten), terwijl ik geen gekke dingen deed. Het bordspel heeft voor mij geen wauw-effect qua spelmechanisme, maar is oké om een keer te spelen. Als je fan bent van de boeken, is het thema en het artwork een mooie bonus.
In het kort
- Soort spel: handmanagement, combo-building
- Aantal spelers: 1-6
- Speeltijd: 45-60 minuten
- Uitgever: Stonemaier Games
- Leeftijd: 14+